Dag 17 - Dag in San Diego

1 augustus 2022 - San Diego, California, Verenigde Staten

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan. Toen we wakker werden hebben we het laatste deel van de Formule 1 race gezien en Max zien winnen. We hadden gisteren bij de receptie een ontbijtpakketje gehaald en dat hebben we op de kamer opgegeten. Daarna zijn we naar het vliegdekschip USS Midway gegaan. Dat is een oud vliegdekschip van de Amerikaanse marine die nu dienst doet als museum schip hier in de haven. Dit was vlak bij ons hotel maar net te ver om te lopen. We waren om 11:00 uur bij het USS Midway Museum en het was toen 27 graden. Dit vliegdekschip is 8 dagen na het einde van de Tweede Wereldoorlog in de vaart genomen en is na 47 jaar, in 1992 uit de vaart genomen. We hebben eerst een film van een kwartier gekeken over een overlevende van De Slag bij Midway en hoe het is gegaan toen in 1942. Dit vliegdekschip is vernoemd naar deze beroemde zeeslag.

Daarna hebben we een audiotour gedaan door/over het vliegdekschip. Het was interessant om te zien hoe de ruim 4000 mannen op zo’n schip leefde als ze maanden achterelkaar van huis waren. We hebben een groot deel van het vliegdekschip gezien. We hebben gezien waar de vliegers werden “gebriefd” over de missie, waar de mannen konden eten. Er waren twee plekken waar de piloten konden eten, één waar ze in hun uniform moesten eten. En één waar ze na een missie, nadat ze deze missie hadden besproken, in hun vieze kleren konden eten. Er was natuurlijk een andere ruimte waar de officieren konden eten. Er was ook een kapper, een tandarts, een wasserette en ziekenhuis enz. Eigenlijk is dit ook gewoon een drijvende stad.

De slaapkamers waren ook erg knus en gezellig zullen we maar zeggen. Jeetje, er passen vele manschappen in één ruimte. Ze lagen drie hoog, drie rijen achter elkaar langs de muren en dan nog zeker 3 x 3 rijen in de ruimte. Er was weinig privacy. Ook nu was het weer zo dat de officieren een grotere slaapkamer en groter bed hadden. We zijn ook door de machinekamer gelopen. Nu bleek het wel een voordeel te zijn om geen 1,80 of groter te zijn. Judith kon zo goed als overal normaal rechtop lopen, Colin moest al vaker bukken maar Justin en Mark hebben de hele tijd gebukt gelopen. Echt niet te doen. Justin kreeg op een gegeven moment last van zijn nek. Ook moest je als je door een deuropening ging je voet hoger optillen voor een hoge drempel en gelijk bukken voor je hoofd.

Bovenop het dek stonden allemaal verschillende vliegtuigen en helikopters opgesteld waar we ook hebben gekeken. We konden ook nog naar de gevangenis aan boord, maar die hebben we overgeslagen want inmiddels was het 15:00 uur en hadden we wel wat trek gekregen. Dus we gingen voor een late lunch dan wel een vroeg diner. We hebben gegeten in een restaurantje in de buurt van het vliegdekschip, dus daar zijn we in 5 minuten naar toe gelopen. In dit restaurantje zijn twee scènes van de (eerste) film Top Gun opgenomen in 1986. Dit had Mark thuis al uitgezocht, dus dit was geen toeval dat we in dit restaurant terecht kwamen. Natuurlijk hebben we als echte toeristen foto’s genomen van deze plekken en andere foto’s in het restaurant. Erg herkenbaar voor Mark en Judith. Het restaurant maakt er ook slim gebruik van dat iedereen speciaal naar dit restaurant gaat omdat het voorkomt in de film. We hebben in ieder geval lekker gegeten alle vier.

We wilden vandaag ook nog naar Balboa Park. Een historisch stedelijk cultureel park in San Diego. Dit park bestaat uit openbare gebieden, tuinen, wandelpaden, recreatie, restaurants, een aantal musea en een dierentuin. Maar inmiddels was het wel laat geworden dus we zijn terug gelopen naar de auto en naar het hotel gegaan. Misschien dat we morgenochtend nog een paar uur naar Balboa Park kunnen voordat we doorreizen naar de volgende bestemming. In het hotel hebben we op bed gelegen en tv gekeken, de jongens hebben gezwommen en Mark heeft de foto’s op de computer gezet. We moeten per dag een aantal foto’s uitzoeken om bij de blogs te voegen, maar dat is nog een hoop werk. Nu even douchen en dan weer lekker slapen. Morgen hebben we een reisdag naar Palm Springs. Dan gaan we richting het binnenland en zal de temperatuur stijgen naar ca. 40 graden.

1. Ma:
    1 augustus 2022
    Ik ben met mirjam ook op zo'n schip geweest in New York heel interessant.