Dag 6 - Reisdag naar Yosemite National Park

22 juli 2022 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vanmorgen waren we allemaal voor de wekker wakker, rond 6:00 uur. Dus konden we rustig opstarten. Rond 9:00 uur was ook Mark zover dat alle koffers waren ingepakt en we naar beneden naar de lobby konden. In de lobby hebben we wat te eten en drinken gehaald en dat hebben we daar lekker opgegeten. Na een halfuur had iedereen het ontbijt op en heeft Mark de auto uit de parkeergarage gehaald. Toen alles weer was ingeladen kon de reis beginnen. We zijn eerst nog even naar Lake Tahoe gereden, dit hadden we nog niet gezien. Om op het strand te mogen moesten we $ 25,00 p.p. betalen, dat hebben we dus niet gedaan. We hebben foto’s gemaakt en gefilmd van achter het hek. Na deze stop konden we weer verder. Na ongeveer een halfuur rijden hebben we even getankt om met een volle tank het natuurpark in te gaan.

Onderweg zagen we een bord met knipperlichten waarop stond: ”The road may be icy” dat is toch grappig met 29 graden. Na een uur of zo, het was inmiddels 31 graden, stond er een bord langs de weg dat we kettingen om de banden moesten doen. Is er toch iemand vergeten een paar verkeersborden weg te halen. Onderweg kwamen we langs Mono Lake, daar was een visitors center. Daar zijn we even gestopt om te lunchen en te plassen. Het visitors center is geopend van donderdag tot en met zondag, helaas is het vandaag woensdag dus was het gesloten. Het lunchen kon buiten op een bankje, maar toen begon het te spetteren dus zijn we onder een afdakje gaan zitten. Het uitzicht was wel erg mooi. Na de lunch kon Judith bij een benzinepomp toch nog even plassen.

Kort na het Mono Lake reden we de Tioga Road op. Deze weg is één van de ingangen naar Yosemite National Park, daar was het een lekkere 20 graden. Deze weg gaat over een bergpas van iets meer dan 3000 meter hoog en de weg is 8 maanden per jaar gesloten i.v.m. sneeuw. Alleen juli t/m oktober is deze weg open en begaanbaar. In het park hebben we een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken. De temperatuur schommelde tussen de 20 en 25 graden. Het is een erg mooi park met verschillende landschappen, van een meer, tot rotsen en als je dan een bocht verder gaat zijn er weer bomen en is het weer groen. Ook hier waren er veel zwart geblakerde bomen. Judith en de jongen hebben erg gezocht naar herten en beren maar die hadden waarschijnlijk een vrije dag. De jongens hebben wel een hertje gezien. Op een gegeven moment reden we langs een stenen randje met daarachter een diep ravijn. Judith ging toen iets meer naar het midden zitten in de auto, en bedacht wel gelijk dat dat eigenlijk helemaal geen zin had. Ons hotel ligt net iets buiten Yosemite National Park, daar kwamen we om 17:10 uur aan. Inmiddels was de temperatuur gestegen naar 35 graden. Het voelt hier echt een stuk warmer als op plekken onderweg in het park.

Terwijl de jongens in het hotel even naar de game-hal waren en gingen kijken waar we kunnen eten en ontbijten was Mark aan het zappen op de tv. We kwamen een programma op Discovery tegen over de 3 gevangenen die zijn ontsnapt van Alcatraz. De twee programmamakers wilde kijken of het verhaal van de FBI klopt, dat de ontsnapte gevangenen zijn verdronken. Ze waren in contact gekomen met 2 mannen, één van die mannen was de neef van de 2 ontsnapte broers. Die neef zei dat ze waren overgevaren en (lang verhaal kort) in Brazilië verder hebben geleefd. De neef had van zijn moeder een foto gekregen van zijn ooms in Brazilië. Met gezichtsherkenning zijn de gezichten van de gevangenis vergeleken met de gezichten op de foto en met een zekerheid van 99,7% zijn de mannen op de foto dezelfde mannen als uit de gevangenis. Hoe toevallig is het dat wij er van de week waren en dit nu op tv zien.

Daarna zijn Mark en Judith even naar de lobby gegaan om informatie te vragen over de beste tijd om naar het natuurpark te gaan. Men verwacht, ondanks dat we hebben moeten reserveren, ook hier drukte en misschien file’s bij de ingang. Daaruit bleek dat er morgenochtend geen tijd is voor een uitgebreid ontbijt dus hebben we in het winkeltje wat eten voor morgen gekocht. Daarna naar de pizzeria om 2 medium pizza’s te halen voor het avondeten. Die hebben we lekker op de kamer opgegeten. De jongens zijn nu even zwemmen en dan gaan we vroeg slapen want de wekker gaat om 5:30 uur, want we moeten morgenochtend om 7:30 uur vertrekken anders staan we in de file bij de ingang en in het park.

1. Ma:
    23 juli 2022
    Weer een hele mooie dag geweest.