Dag 21 - Reisdag naar Monument Valley

5 augustus 2022 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Vanmorgen hebben we om 8:30 uur in het hotel ontbeten. Daarna heeft Mark de auto gehaald en hebben Judith en de jongens de koffers uit de kamer gehaald. Justin heeft daarna de auto weer ingeladen. Om 9:35 uur reden we weg met een lekkere 23 graden. We zijn eerst naar het Visitors Center van de Grand Canyon gereden, helaas was die gesloten. Dus zijn we om 10:20 uur via de oostelijke route van de Grand Canyon (gisteren hadden we de westelijke route) vertrokken naar onze volgende bestemming. We zijn op de oostelijke route nog twee keer gestopt om het mooie uitzicht te bewonderen. Toen we om 11:50 uur de Grand Canyon uitreden hadden we een beetje regen.

Onderweg naar Monument Valley zijn we een tijdzone gepasseerd en hebben ze een uur van ons gepikt. We hebben nu dus een tijdsverschil met Nederland van 8 uur i.p.v. 9 uur. Om 13:30 uur hebben we bij Subway even een broodje gehaald en in de auto opgegeten want dat mocht niet in de zaak i.v.m. Corona. Tijdens onze reis rijden we door verschillende landschappen en deze wisselen ook snel, qua kleuren en begroeiing. Op een gegeven moment zagen we het ver voor ons donker worden en zagen we af en toe een bliksemschicht. Hoe dichterbij we kwamen hoe donkerder het werd en de bliksemschichten kwamen ook sneller en ja hoor we kwamen weer in een flinke bui terecht. In de bui was het 21 graden, 10 graden koeler als toen het droog was.

Om 15:30 uur kwamen we bij het hotel aan. Onze kamer was gelukkig al klaar dus hebben we gauw onze spullen op de kamer gezet en zijn we even naar de wc geweest. We hadden namelijk een sunset-tour geboekt bij Monument Valley om 17:00 uur en daar moesten we om 16:30 uur zijn. Voor de tour moesten we een zonnebril, zonnebrand en een petje of bandana meenemen voor de zon en de stof. Toen we op onze open jeep stonden te wachten werd het donkerder en donkerder, Judith en de jongens zagen dat de wolken rood werden. Volgens Mark waren ze grijs. Het begon even een beetje te druppelen en te spetteren. De jeeps kwamen aanrijden en gelukkig waren ze niet helemaal open maar hadden ze een dak en het was nu tenslotte droog.

We reden om 17:10 uur weg en na een minuut of 5 begon het echt te gieten, nee echt te hozen. Gelukkig hadden we nog twee poncho’s in de tas dus die heeft Judith (met wat moeite) eerst bij Colin aangedaan en toen bij zichzelf. Inmiddels had Mark vier poncho’s gekregen van de gids. Justin heeft ook een poncho aangedaan maar Mark ging echt geen poncho aandoen, ach ja, eigenwijs is ook wijs. Hij was in no-time doorweekt. Het ging echt even heel hard regenen en waaien. Er ontstonden zelfs modder stroompjes en plassen. Maar dat is het fijne van het weer in Amerika, met 10 minuten was het weer droog en aangezien de tour 3 uur duurde was Mark aan het eind alweer bijna droog. We hebben indrukwekkende rotspartijen gezien en de Navajo-gids heeft veel leuke dingen verteld. Toen we na 2 en half uur weer terug reden waren alle modderstroompjes en plassen alweer opgedroogd, er was soms alleen nog wat modder. Tegen het eind van de tour (Mark was zoals gezegd bijna droog) begon het weer te spetteren, Judith heeft toen maar weer de poncho aangedaan. De mannen waren stoer en hoefde geen poncho, want we waren toch bijna klaar.

Om 20:10 uur zijn we terug naar het hotel gereden want als we om 20:45 uur bij het hotel aan zouden komen zouden we nog in het restaurant kunnen eten en het was een half uur rijden. We kwamen ruim op tijd (20:42 uur) in het hotel aan, maar het restaurant was zo goed als vol en er stond nog een rij dus helaas ging eten in het restaurant niet door. We zijn toen naar Taco Bell gegaan en hebben we daar gegeten. Daarna zijn we eindelijk naar het hotel gegaan, daar waren we om 21:30 uur. Daar zijn we op bed gaan liggen en hebben we even tv gekeken. En dan lekker slapen. Morgen gaan we naar Page. Daar blijven we twee nachten.

1. Ma:
    5 augustus 2022
    Mijn zoon eigenwijs? Dus het was een wat vochtige dag.. hier is het hartstikke droog en moeten we zuinig zijn met water. Veel plezier verder.